21 de marzo de 2012

SÍ A LA IGUALTAT AL MERCAT DE TREBALL,NO A LA REFORMA LABORAL


El Reial Decret  Llei aprovat pel Govern el passat 10 de febrer  de 2012  trenca el principi 
constitucional d’igualtat davant la llei, que exigeix introduir mesures que, superant la igualtat 
formal, assegurin la igualtat real. No només no introdueix mesures per assegurar la igualtat 
d'oportunitats i la igualtat efectiva de dones i homes, sinó que introdueix altres que a més de 
no propiciar la recuperació d'ocupació, resulten restrictives dels actuals drets per a l'efectiva 
igualtat d'oportunitats entre homes i dones que la Llei d'Igualtat de 2007 (LOIEDH) va regular: 
el dret a la igualtat i a la no discriminació per raó de sexe i la responsabilitat dels poders 
públics de remoure els obstacles que impedeixen o dificulten l'assoliment de la igualtat 
efectiva de les persones. Aquesta Reforma Laboral del govern del Partit Popular, sota formes 
aparentment neutrals, restringeix,  amb mesures com les de flexibilitat unilateral de les 
condicions laborals, la desvinculació de les empreses del conveni col·lectiu, la contractació 
temporal, la jornada a temps parcial, la formació, l'acomiadament i els drets de conciliació, que 
atempten contra el principi d'igualtat i no discriminació per raó de sexe, i afecten en major 
mesura a les treballadores.



Contractació i bonificacions.
El RDL no suprimeix ni modifica cap dels contractes temporals i, a més, crea un de nou, al que 
anomena indefinit, però que en realitat es tracta d'un contracte temporal més. El que fa la 
reforma és incrementar el nombre de persones amb contractes temporals, però sense dret a 
cap indemnització. Són les dones les que representen la majoria de les persones amb 
contractes temporals, de manera que aquest nou contracte temporal incrementarà la bretxa 
de gènere per tipus de contracte.
Es pretén reforçar i consolidar aquest nou contracte com el "contracte únic del futur" del 
nostre dret laboral en la immensa majoria del teixit productiu espanyol. Es tracta d'un 
contracte per a empreses amb plantilles per sota de 50 persones, que són el 95% del teixit 
empresarial, i on estan ubicades majoritàriament les dones.
La majoria de les bonificacions a la contractació del Reial Decret Llei s'apliquen si la 
contractació afecta determinats col·lectius: persones menors de 30 anys i majors de 45, que 
s'incrementen si es tracta, dins dels mateixos, de dones. Es "perverteix" així la filosofia de 
l'acció positiva,  en bonificar més la participació de dones en una modalitat de contractació 
amb menys drets.
Maternitat.
Desapareix la deducció de 100 euros al mes per a les empreses que contractaven treballadores 
que es reincorporaven abans dels dos anys de la seva maternitat, amb els efectes perjudicials 
consegüents donat que era una mesura que incentivava la reincorporació laboral de les dones.
Contracte de treball a temps parcial
La modificació que incorpora el RDL permet la realització d'hores extres, fins ara prohibides. 
Amb això es precaritza encara més el contracte a temps parcial, amb una major repercussió 
per a les dones treballadores. Recordem que el 78% de les persones treballadores que, durant 
el 2011 a Catalunya, treballaven amb aquest tipus de contracte eren dones.
Si no es garanteix un control sobre aquestes hores extres, el que resulta difícil tant per a la 
Inspecció de Treball com per  a  la jurisdicció social, aquestes podran substituir les hores 
complementàries però amb pitjors conseqüències. Les complementàries exigeixen acord escrit 
i es poden denunciar, entre altres supòsits, per responsabilitats familiars.
La flexibilitat interna a les empreses.
A la pràctica, sense cap causa que ho justifiqui, l’empresariat pot modificar les condicions de 
treball:  horari, jornada,  torns, mobilitat  geogràfica... Si la treballadora o el treballador es 
considera perjudicat pels canvis té dret a la rescissió del contracte i a percebre una 
indemnització de 20 dies per any treballat amb un màxim de 9 mesos.
Aquesta flexibilitat en mans de l’empresa perjudica clarament les treballadores. Les dones fem 
un ús del temps diferent ja que el tenim més ple i  compromès amb les responsabilitats que 
encara portem  gairebé en exclusiva del treball reproductiu; per tant, mentre els homes no 
assumeixin la corresponsabilitat en les tasques de cura de les persones i el manteniment de la 
llar, ens serà molt més  difícil poder acceptar canvis en les condicions de treball. Això si no 
s’atura ens abocarà, no poques vegades, a pèrdua de lloc de treball.
Negociació col·lectiva.
Es restringeixen els drets col·lectius dels treballadors i treballadores i s’augmenta el poder dels 
empresaris.
L’empresa es podrà desvincular del conveni col·lectiu, és a dir, no aplicar-lo, després de dos 
trimestres de disminució d’ingressos. La prevalença del conveni d’empresa suposarà la rebaixa 
de condicions de treball en les petites i mitjanes empreses.
Drets i prestacions per a la conciliació de la vida familiar, laboral i personal. 
El Reial Decret Llei 3/2012 modifica l'article 37 de l'ET, en dos aspectes importants:
• En el dret a l'hora d'absència per lactància, reconeix que el permís constitueix un dret 
individual dels treballadors, homes o dones, però només podrà ser exercit per un dels 
progenitors en cas que amb dós treballin.
• Qui per raons de guarda legal tingui al seu càrrec directe algun menor de vuit anys o una 
persona amb discapacitat té dret a una reducció de la jornada de treball diària, és a dir, obliga 
a reduir la jornada de forma diària, independentment de les necessitats concretes de 
conciliació que tingui cada treballador i treballadora.
A més es permet que els convenis col·lectius regulin la concreció horària i la determinació del 
període de gaudi de la lactància i de la reducció de jornada, també en funció de les necessitats 
productives i organitzatives de les empreses.
Per tot això, des de CCOO de Catalunya i la UGT de Catalunya diem NO a la Reforma Laboral, 
per injusta amb treballadores i treballadors, ineficaç per a l'economia, inútil per a l'ocupació i 
discriminatòria per raó de gènere.
Sostenim que una altra sortida a la crisi és possible: solidària i equitativa, que mantingui les 
polítiques socials, sustentada en un sistema fiscal progressiu i suficient, amb mesures 
econòmiques per a la creació d'ocupació i el reforçament de la democràcia a través de la 
concertació i la participació social. Defensem uns serveis públics eficaços i eficients, la sanitat, 
l'educació, l'atenció a la dependència, com a fonament d'una societat més democràtica, més 
igualitària i més lliure, basada en la justícia i en la universalitat.




No hay comentarios:

Publicar un comentario